1. Ринок землі сільськогосподарського призначення занадто зарегульований, що не дасть змоги функціонувати йому на повну. Багато правил передбачає можливість їх порушення, а відсутність роз’яснень, судової практики та підзаконних актів – можливість неоднозначних тлумачень та визначень таких порушень.
2. З одного боку, гасла на державному рівні передбачають активну роботу супровідних суб’єктів ринку (нотаріусів, реєстраторів, банків), які мають зробити все для функціонування ринку та запобігання гальмуванням процесів, з іншого – ні нотаріуси, ні банкіри не мають чітких інструментів для реалізації їх функцій.
3. Основна проблема нотаріусів та реєстраторів – відсутність технічної можливості вчиняти всі дії, необхідні при купівлі-продажу в реєстрі, через те, що реєстр не оновлений відповідно до нових інструкцій.
4. Банки фактично надаватимуть споживчі кредити під додаткову заставу земельної ділянки, а не на її придбання. Обговорюваний на початку планування земельної реформи орган (державний чи напівдержавний) гарантування (страхування) платоспроможності малих та середніх фермерів так і не створений.
5. Серйозна проблема – це територіальність нотаріусів при оформленні угод. Хоч райони і об’єднали, якість районних нотаріусів не надто висока, а при значній кількості угод (для місцевих – значною може бути й одна угода на тиждень) вони просто фізично не будуть встигати їх проводити. До того ж наразі більшість нотаріусів уникає прямих відповідей щодо можливості оформити такі угоди – чекатимуть практики, хоча б на осінь. Територіальність має бути по області – це підвищить конкурентність та якість нотаріусів і пришвидшить процеси як для продавців, так і покупців.
Фактично ринок землі існує і зараз. Лояльні орендодавці за можливість додаткового фінансування укладають довготермінові договори оренди, вони ж будуть готові й продати такі ділянки.
Як і всі потенційні учасники ринку, ми не очікуємо різких дій на старті. Протягом перших півтора року буде плавне випробування ринку на власних лояльних орендарях та поодинокі випадки придбання вільних від обтяжень ділянок.
За цей час має з’явитися більше роз’яснень, можливо певні спори та судова практика, оновляться реєстри та їх технічні можливості. Тоді можна буде оцінити роботу ринку, його інтенсивність та якість.